Przejdź do treści

Sala Zebrań w Starej Remizie

Idąc w obranym wcześniej kierunku, czyli odkrywania „niewielkich” błędów w odtwarzaniu symboli naszego miasta (m.in. tablica upamiętniająca zamordowanych samorządowców w czasie hitlerowskiej okupacji, herb z Uchwały Rady Miasta z 1990 roku), staram się dotrzeć do kolejnej zagadkowej kwestii. W latach 2002-2003 „Stara Remiza” przy ul. Żabiej, ściślej Sala Zebrań, bo o niej mowa, została odrestaurowana. Przypomnieć należy, że w okresie PRL`u (lata 60. XX wieku) pierwotny wystrój reprezentacyjnej sali został zamalowany białą farbą, a przestrzenne sztukaterie pod sufitem skuto. Jedynie „ręka zadrżała twórcom nowego wystroju” i pozostawili malowidło autorstwa Józefa Bergmana „Wyjazd do pożaru”. Odtworzenia pierwotnego wyglądu sali podjął się dr hab. S. Kamiński z Torunia. Na wielkie uznanie zasługuje praca wykonana przez S. Kamińskiego, bo działał na bardzo ubogich materiałach archiwalnych, a zdjęta warstwa białej farby zakrywającej malowidła nie odsłoniła zbyt wielu detali. Szczątkowe i mało czytelne pozostałości znacznie utrudniły prace rekonstrukcyjne.

Swoją uwagę skupiłem na malowidle przedstawiającym dwa gryfy trzymające herb miasta. W opracowaniu dokumentacji „Badania Konserwatorskie Dekoracji Malarskiej Sali zebrań w Remizie Ochotniczej Straży Pożarnej we Włocławku” (2002 r.) możemy przeczytać: „…Na ścianie północnej znajdował się herb przedstawiający mury miejskie z otwartą bramą…”. Mury miejskie z otwartą bramą. Podczas rozmowy z Panem profesorem dowiedziałem się, że oddźwięk włocławian na informację dotyczącą udostępnienia posiadanych materiałów fotograficznych z okresu międzywojennego był znikomy. Skłania to do przypuszczeń, że nie ma zbyt wielu takich materiałów lub informacja nie dotarła do szerszego grona mieszkańców. Pan S. Kamiński podkreślił, że całą pracę oparł na dostępnych, zgromadzonych materiałach.

Jest wiele wyobrażeń przedstawiających nasz symbol z otwartą bramą, zarówno z podwojami otwartymi na zewnątrz jak i bez drzwi. Pierwszym przykładem z otwartymi na zewnątrz drzwiami jest herb z okresu Królestwa Polskiego (materiały M. Gumowskiego – 1847 r., rękopis K. Stronczyńskiego – 1844-1855), kolejne: odznaka 25-lecia Włocławskiego Towarzystwa Wioślarskiego, ogólny plan regulacyjny i zabudowania z 1924 roku. Przykłady wyobrażenia bez podwoi: odznaka 50-lecia Straży Ogniowej Ochotniczej we Włocławku (1924 r.), etykieta z produktu Fabryki Wód, Wódek i Rektyfikacji Spirytusu L. Bauera (po 1878 r.), metaloplastyka z okresu I wojny światowej.

Na podstawie ww. przykładów można przypuszczać, że w Sali Zebrań pierwotnie mógł widnieć herb z otwartą bramą, jak zostało napisane w przywołanej dokumentacji. Co było powodem, że podczas prac konserwatorskich namalowano symbol z bramą zamkniętą postaram się ustalić.