Projekt herbu m. Włocławek – 1
Jako, że dr Piotr Bokota był autorem wielu opracowań historycznych nawiązujących do heraldyki Włocławka, to w głównej mierze poniższy opis oparty został na materiałach zgromadzonych przez Niego. Był niewątpliwym autorytetem wiedzy historyczno-heraldycznej naszego miasta.
W tworzeniu wyobrażenia symboli współcześnie, zaleca się projektowanie herbów z wykorzystaniem tarczy hiszpańskiej, ze względu na jej prostotę, przejrzystość i względną pojemność, oraz nawiązanie do złotego wieku w historii Polski.
Godło, inaczej figura kładziona na tarczy, to najważniejszy element herbu. Każda figura, poddana odpowiedniej stylizacji, może stać się godłem herbowym. Należy jednak unikać figur takich jak pojazdy czy fabryki. Godło lub godła powinny być umieszczone centralnie i wypełniać tarczę herbową, lecz nie dotykać jej brzegów (wyjątkiem są tu np. przedstawienia wody, ziemi, lub murów obronnych). Nie zaleca się stosowania dodatkowych podziałów tarczy celem umieszczenia kilku godeł (poza wyjątkami uzasadnionymi historycznie np. na ziemiach zachodnich lub Pomorzu), ale umieszczenie figury lub figur na jednym, wspólnym polu.
Ścisłym regułom heraldycznym podlegają też barwy. W Polsce wyróżniamy dwa metale: złoto, srebro oraz cztery tynktur heraldyczne: czerwień, błękit, zieleń, czerń. Łączenie barw i metali podlega zasadzie alternacji, która zabrania sąsiadowania dwóch barw i dwóch metali. Wyjątkiem jest barwa czarna jako neutralna. Zasada alternacji ma na celu wyróżnienie godeł z tarczy, tak aby herb był czytelny nawet z dużej odległości. Obowiązuje ona również w przypadku flag.
Należy wspomnieć też o języku opisywania herbów, zwanym blazonowaniem. Podstawową jego własnością jest opisywanie herbu od strony rycerza trzymającego tarczę, w związku z tym strony w opisie są odwrotne niż te, wynikające z rysunku widzianego przez odbiorcę. Kolejne zasady, zaproponowane przez Alfreda Znamierowskiego, nakazują rozpocząć opisywanie od podania barwy pola, następnie figur. Barwy figur podajemy po określeniu ich nazwy i położenia. Istnieją położenia niektórych elementów godeł, uznawane za standardowe i wówczas ich nie określamy. Na przykład dla miecza – położenie ostrzem w dół. W przypadku położenia odwrotnego do naturalnego, używa się określenia „na opak”.
W 1999 roku podczas I Krakowskiego Kolokwium Heraldycznego, obradującego w sprawie symboliki samorządowej III RP, historycy związani z Polskim Towarzystwem Heraldycznym opracowali zasady budowania herbów gmin, powiatów i województw. Uznano wówczas, iż „herby nowych województw, powiatów… III RP powinny nawiązywać do staropolskich herbów ziemskich nawet w tych wypadkach, gdy współczesne województwa i powiaty… obejmują jedynie część dawnych ziem…”. Stanowisko to uwzględnia Komisja Heraldyczna powołana rozporządzeniem z 20 stycznia 2000 roku przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Lokalny samorząd nie jest wprawdzie zobowiązany do uzyskania pozytywnej opinii Komisji w sprawie projektu herbu, jednak opinia taka jest ważna z punktu widzenia tożsamości historycznej lokalnych społeczności oraz dla ujednolicenia zasad heraldyki w Polsce, przez wieki zawirowań spychanej na margines.
Proponowany projekt herbu jest wzorowany na symbolach średniowiecznych i nowożytnych pieczęciach miasta Włocławek oraz na wizerunkach z publikacji, dokumentów, metaloplastyki, znaczków skarbowych, pocztówek oraz odznak i medali, na których widnieją: mur miejski z trzema wieżami, tarcza trójkątna (w późniejszych herbach z godłem kujawskim), infuła biskupia i zamknięte podwoje.
Na tarczy późnogotyckiej tzw. hiszpańskiej o proporcjach 7:6, na polu czerwonym, ceglany mur z dwoma oknami łukowatymi po bokach, z gzymsem, sześcioma blankami, biały z podwojami zamkniętymi, złotymi (żółtymi). Powyżej linii muru trzy wieże ceglane, białe, z czego dwie boczne, niższe zakończone krenelażem z trzema blankami, w wieżach okna romańskie otwarte, środkowa wieża najwyższa i najszersza bez blankowania, zwieńczona infułą biskupią, złotą (żółtą) z pasami łukowatymi na zewnątrz, pionowymi i jednym w pas u dołu infuły, białymi. W górnej, środkowej części infuły krzyż równoramienny, biały. Na wieży środkowej gotycka tarcza z godłem kujawskim, wyobrażającym w polu złotym (żółtym) pod koroną złotą (żółtą), połulwa czarnego i połuorła czerwonego.
Barwy CMYK: czerwony: 0, 90, 100, 0; żółty: 0, 30, 90, 0; czarny: 0, 0, 0, 0, 100; złoty: 0, 25, 93, 14; biały: 0, 0, 0, 0.
Barwy PANTONE: P 45-8 C (czerwony); P 14-8 C (żółty); Black 7 (czarny); P 10-16 C (złoty); White (biały).
Barwy RGB: #FF1900 (czerwony); #FFB219 (żółty); #000000 (czarny); #DCA510 (złoty); #FFFFFF (biały).
Proponowany projekt herbu m. Włocławek